Zvířata jen jako součástky na maso. To bohužel v případě tzv. rychlokuřat rozhodně není nadsázka. Podle záběrů zveřejněných na konci července spolkem OBRAZ – Obránci zvířat, mnohá z nich stěží unesou vlastní nohy a pod náporem mohutných těl se jim lámou kosti. Zveřejněná videa sice pocházela ze tří českých chovů kuřat, ale poukazují na celorepublikový problém.
V Česku se ročně odchová asi 140 milionů kuřat na maso a naprostá většina z nich jsou právě tzv. rychle rostoucí plemena neboli rychlokuřata. Jsou vyšlechtěna tak, aby dorostla co nejrychleji a do co největších objemů svalstva s vynaložením minimálních nákladů. Jejich váhový přírůstek se za několik desítek let zmnohonásobil. Podle listu The Economist v roce 1957 vážilo 56 dní staré kuře necelé kilo, v roce 2005 se váha stejně starých kuřat pohybovala kolem čtyř kilogramů.
Obránci zvířat v nové kampani Rychlokuřata upozorňují na utrpení těchto přešlechtěných kuřat. Organizace, která už svými kampaněmi pomohla legislativně ukončit kožešinové farmy a také klecové chovy slepic, tentokrát vyzývá obchodní řetězce a další prodejce, aby přestaly prodávat maso z přešlechtěných kuřat. Organizace věří, že změna je možná, argumentují situací v řadě evropských zemí, kde už se podmínky chovu mění k lepšímu.
Obchodní řetězce a další firmy tam přijímají tzv. European Chicken Commitment (ECC), který stanovuje vyšší standardy pro chov kuřat. Jde zejména o závazek využívat výhradně plemena, která rostou pomaleji a mají přirozenější vývoj.
„Ve Francii, Německu nebo třeba i Polsku supermarkety přestávají podporovat utrpení rychlokuřat a zavazují se k vyššímu standardu. Je na čase, aby tento krok následovali i zdejší obchodníci. Jsou to právě řetězce, které mají sílu ukončit toto obludné týrání zvířat tím, že začnou nový standard vyžadovat od svých dodavatelů. Vždyť právě závazek řetězců před čtyřmi roky vytvořil podmínky pro ukončení klecových chovů slepic. Teď je třeba znovu konat,“ komentuje situaci vedoucí kampaně Rychlokuřata Radim Trojan z OBRAZu.
A už po třech týdnech může kampaň slavit svá první vítězství. KONZUM Ústí nad Orlicí a supermarkety pod značkou Trefa a Terno se zavázaly skončit s prodejem rychlokuřat do roku 2026. Závazek dodržovat od stejného roku standardy ECC už přislíbili podle webu kampaně také řetězce IKEA a Marks and Spencer.
Za rychlokuřata se na svých profilech na sociálních sítích prostřednictvím videí postavily některé známé osobnosti, jako jsou herci Hynek Čermák s Vladimírem Polívkou, herečka Jana Plodková nebo zpěvačka Marta Jandová. Dokumentarista Vít Klusák odstartoval svým příspěvkem košatou debatu přímo na facebookovém profilu řetezce Lidl.
Jak ukázaly už předchozí úspěšné kampaně OBRAZu, tlak veřejnosti má smysl a svoji váhu. Podpořte proto prosím také kampaň Rychlokuřata. Na webu www.rychlokurata.cz si můžete udělat obrázek, jak to v několika tuzemských drůběžárnách vypadá a přímo tam můžete vyjádřit nesouhlas se špatnými životními podmínkami v těchto velkochovech.